「新約聖書イントロ」は当NiBS(日本語BibleStudy.com)のシリーズです。Eugene Peterson 先生のThe Messageに書かれている先生の聖書の各本のイントロを毎月最初に一つづつ紹介していきます。聖書を読んでみたい、でも一体この本に何が書いてあるの?と思ったことはありませんか?そんな問いかけへの答えに少しでもお役に立てれば幸いです。紹介する順番は実際の新約聖書の並び方とは異なります。日本語訳は筆者の拙訳です。英語のオリジナルはブログ下段に掲載させていただきました。

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聖書は華麗に完結します。まぼろし、歌、破滅、救い、恐怖、勝利があふれんばかりです。色彩豊かで、様々な音が聞こえ、目に映るもの、エネルギーが押し寄せてきて、私たちの頭がクラクラします。そんな出だしの混迷さを乗り越えて読み進むならば次第にリズムをつかみ、接点が見えて来ます。すると、様々な側面を持つキリスト教の礼拝を捧げるという行いに参加するものとしてリストアップされるのです。

ヨハネは、一世紀後半にパトモス島で牧会していました。礼拝が彼の心にいつもあり、礼拝について何よりも心をくだいていました。彼の見たまぼろし、それが黙示録です。それは、地中海のパトモス島で彼がある日曜日に礼拝を捧げていたときに与えられたのです。彼は本土にある教会の数々の責任者であり、礼拝をささげることが彼の主要な役割でした。礼拝をすることで、人間の集まりは生ける神への応答を形造るのです。礼拝が疎まれたり、捻じ曲げられると、私たちのコミュニティーは混乱へ陥り、権力を持つものに独裁されてしまいます。

現代は礼拝には都合の良くない時代でしょう。都合の良い時代などありません。この世は礼拝と敵対しています。悪魔は礼拝を憎んでいます。黙示録が明らかにしているのは、礼拝は周囲の条件がどんなに悪い場合であろうと必ず捧げられねばならない、という点です。礼拝を捧げたことで殉教を遂げたクリスチャン達もいました。

ヨハネの黙示録は読みやすいとは言えません。牧師であると同時に彼は詩人であり、比喩や象徴、イメージや暗喩を好んで使っています。彼は熱意を持って、私たちをイエスのみ前に導き入れようとやっきになっています。私たちの知性や想像力に強く働きかけてくれるおかげで、ヨハネと共に読み進めば、私たちの神への礼拝は間違いなく速やかに、そして喜びのうちに深められていくからです。

Revelation

The Bible ends with a flourish: vision and song, doom and deliverance, terror and triumph. The rush of color and sound, image and energy, leaves us reeling. But if we persist through the initial confusion and read on, we begin to pick up the rhythms, realize the connections, and find ourselves enlisted as participants in a multidimensional act of Christian worship.

John of Patmos, a pastor of the late first century, has worship on his mind, is preeminently concerned with worship. The vision, which is The Revelation, comes to him while he is at worship on a certain Sunday on the Mediterranean island of Patmos. He is responsible for a circuit of churches on the mainland whose primary task is worship. Worship shapes the human community in response to the living God. If worship is neglected or perverted, our communities fall into chaos or under tyranny.

Our times are not propitious for worship. The times never are. The world is hostile to worship. The Devil hates worship. As The Revelation makes clear, worship must be carried out under conditions decidedly uncongenial to it. Some Christians even get killed because they worship.

John’s Revelation is not easy reading. Besides being a pastor, John is a poet, fond of metaphor and symbol, image and allusion, passionate in his desire to bring us into the presence of Jesus believing and adoring. But the demands he makes on our intelligence and imagination are well rewarded, for in keeping company with John, our worship of God will almost certainly deepen in urgency and joy.

Introduction to Revelation, The Message, Eugene Peterson